Ny udstilling: Dansk/Norsk figuration
Udskriv denne side
I næste uge åbner galleriet en udstilling - Dansk/Norsk figuration - med malerier af Anne Gyrithe Schütt, samt hendes to norske venner/kolleger. Så det er med stor glæde, at jeg byder disse tre dygtige kunstnere indenfor.

Fernisering:

Fredag d. 11. oktober kl. 14-17.

- samt åbent hus:

Lørdag d. 12. oktober kl. 11-16.
Søndag d. 13. oktober kl. 11-16.

Udstillingen varer frem til søndag d. 10. november
- og kan ses efter aftale på tlf.: 66127172



Anne Gyrithe Schütt (1965-)



Autodidakt billedkunstner bosiddende med sit atelier på Lolland. Anne Gyrithe har tidligere udstillet enkelte værker i galleriet og besidder tillige en lang udstillingsliste, der rækker ud til de øvrige nordiske lande samt Polen. Har udført flere portrætværker - med Søren Pind som den mest kendte. Modtager af Gottfred Eickhoffs Legat 2007.

Anne Gyrithe arbejder meget idealistisk og giver sit arbejde, med at gengive det hun ser, følgende ord med på vejen: Udgangspunktet er øjeblikkelig nutidig tilstedeværelse - hvor jeg sanseligt oplever og maler mine modeller gennem en kærlig åbenhed, hvor jeg kikker efter charmen, og søger nerven og det unikke.

Jeg ser ikke "fejl" som fejl eller afstikkere fra idealet som et problem, men som interessante tegn på livets egen fysiske tilstedeværelse i materien - altid forunderlig unik.

Hvor yderpunkterne er den "rene" oplevelse af krop, hvor et reklamefoto af en glinsende olieret idealkrop toner frem på et billede, og reaktionen herpå udelukkende handler om betagelsen, attraktionen eller evt. væmmelsen over den fysiske krop, er eneste parameter, mens det modsatte tilfælde er ideen eller kærligheden til en anden. F.eks. kone eller mand gennem mange år, gør en blind for partnerens fysiske fremtræden og partneren til stadighed ses som den 17 årige studine ved kæret... uhildet at håret i mellemtiden er blevet hvidt, huden slap, kroppen bøjet osv. Gommen kikker stadig forelsket på sin rose - og synes hun er den smukkeste kvinde på jorden.

Kender vi nogen godt, ser vi ikke altid at de ældes... eller husker deres tøj eller frisure. Men vi husker deres udstråling, humør og væsen! Deres grin eller bidende kommentarer!

En fremmed, som kikker på samme kvinde uden at kende hendes ungpige latter, hendes positive sind og friske humor, ser bare en gammel kone med rynker!

Fortællingen om mennesket - ansigtet - portrættet, har en helt anden og dybere interesse for mig.

Nøjagtig som det er at møde det levende menneske. At stå overfor et andet menneske!

Jeg kan næsten ikke forestille mig noget mere interessant...

Det skulle da lige være andre levende væsener - jordiske som udenjordiske.

Livets mangfoldighed, nuancer og aspekter i et andet sæt øjne!

I et andet væsen.

Elisabeth Lunde (1970-)



Elisabeth de Lunde er en evokativ malerinde fra Norge med base i Norge og København, hvor hun har været aktiv kunstner siden 1999.

Uddannet ved Kunsthøjskolen i Oslo, Academia Italiana, Firenze og det klassiske malemiljø i Oslo.

Har udstillet adskillige gange i Skandinavien siden 1997, både separat- og kollektivudstillinger. Hun er repræsenteret i flere kunstsamlinger herhjemme og i udlandet. Modtager af Gottfred Eickhoffs Legat

i 2010.

Elisabeth de Lunde genopliver med sin kunst det magiske og poetiske fænomen "Den Blå Blomst".

Hun mestrer de gamle olieteknikker og har dedikeret sig til at udbrede dem igen.

Man finder megen sensualitet og lys i hendes strøg, der provokerer beskueren subtilt, ofte med en vidunderligt udsøgt drejning. Hun er blevet kaldt kunstdronning i det danske kunstmagasin "Magasinet Kunst " for sin helt egen stil og sine "trygge provokationer". Den navnkundige svenske professor Emiritus og nestor Teddy Brunius har i en artikel om Elisabeth udtalt, at hun i sine malerier har en evne til at skabe trøst og er på én gang traditionalist og nyskaber. Den anerkendte amerikanske kunstprofessor Kenney Mencher har i en længere artikel i 2011 beskrevet hende som en kvindelig mester, der overlegent behersker sine virkemidler og subtilt spiller på bl.a. det erotiske og som er fuldt på højde med den forkætrede norske maler Odd Nerdrum.

Jonny Andvik (1966-)



Maleren Jonny Andvik er en de fremmeste figurative kunstnere i sin generation i Skandinavien.

Han er født i Norge (Telemarken) - har studeret ved The School of Graphic Design (Norge) i perioden 1984-86 og ved Exeter College of Art & Design (England) i fire år. Føler sig stærkt inspireret af mestrene Titian, Jan Vermeer, Rembrandt, John Singer Sargent, Anders Zorn, Andrew Wyeth og har i sine yngre år arbejdet i den norske mester Odd Nerdrum studio. Hans værker har været udstillet i det meste af Europa og i USA. Er repræsenteret i en række offentlige og private samlinger.

Jonny fortæller at hvert maleri er en anstrengelse og en rejse for ham selv - at målet er en sand og længerevarende nydelse for beskueren. Mens hans beherskelse af maleriet som medium er åbenlys, er hans dybeste hensigt, at teknikken aldrig må overstråle maleriets fundamentale koncept.

Han føler også en stærk trang til i sit udtryk, at fastholde de traditionelle grundprincipper fra historiemaleriet. "Jeg tror ikke på maleriet som en klar kreativ udfoldelse. Jeg investerer megen tid i hvert maleri, så det opnår et fortællende udtryk, at det har noget at sige. Min intention er at den idé eller tanke jeg har, skal kreere en historie, som i sidste ende vil skabe en spirituel opvågning hos beskueren".



Kontakt
Peter Thomsen
Galleri5000
Filosofgangen 3,1
5000 Odense C
Tlf.: 6612 7172
Mobil: 2423 7357
Mail: info@galleri5000.dk

Åbent alle ugens dage - hele døgnet - efter aftale.

Netop nu
Der er nu 2327 kunstværker til salg her på hjemmesiden:

Maleri mv. 618
Grafik, tegning mv. 951
Fotografi mv. 408
Skulptur mv. 282
Bøger mv. 38
Andet 30

Seneste nyheder
+Invitation til årets lysfest
+Vindere af oktober måneds gavekort
Nye værker til salg
Nyeste kunstværker her på hjemmesiden - klik på billederne for yderligere information.

Jes Fomsgaard
-

Hans Christian Rylander
Fjernt fra det brugbares orden

Viktor IV
And a Leaf Falls


Viktor IV
-


Viktor IV
Less real