Kunstavisen anmelder Henrik Martensen-udstillingen
Déjà-næsten-vuEn urovækkende, moderne romantikerAf Preben Wintherprebenwinther@up95.dkEn udstilling med malerier af Henrik Martensen (f. 1956) kan give én en underlig følelse af, at man har set dem før. Eller har man?
Ligesom - og dog ikkeSom Martensen gør det, tog romantikkens malere livtag med det sublime i naturen og dens altovervældende storhed. Men Martensens bjerglandskaber er distante, uhåndgribelige.
Som Martensen gør det, fortabte de danske guldalderkunstnere sig i 'skyhimlen' og afmalede dens fantastiske formationer. Men Martensens himmelskildringer sitrer imellem det oplevede og forestillede uden at komme videre.
Som Martensen gør det, maler kunstneren Ulrik Møller ofte et kystparti. Men Martensen stiller skarpt på sine strande og forstyrrer mennesketomheden med en lillebitte vandrende person.
Som Martensen gør det, skabte Preben Fjederholt ofte parklandskaber. Men Martensens små parkbilleder lukker sig om deres fortælling og lader ikke fantasien komme til orde. I stedet fylder de beskueren med ubesvarede spørgsmål.
En pirrende mystikFor hvordan går det til, at disse uanselige, mørke malerier pludselig åbner sig for øjnene af én, så det klaustrofobiske førsteindtryk vejrer bort? Og hvordan kan det være, at de kæmpestore, nærmest blændende lyse værker med skyer og grænseløs frihed med ét kan forekomme knugende?
At Henrik Martensen skaber sin kunst i slipstrømmen af det romantiske landskabsmaleri er hævet over enhver tvivl. Men han indfører en pirrende mystik og en sårbar bagvendthed i sine motiver, der sætter spørgsmålstegn ved det sete, både i sansningens øjeblik og - især - efter at naturen er blevet til kunst og er størknet som farve på et stykke lærred.
Er det romantikkens guddommelighed, der har forladt naturen og har overladt os til os selv? Er det nutidens iboende mistro til 'de store fortællinger' og fornægtelsen af en større, gennemgribende verdensorden, der slår igennem? Eller er det blot en blændende dygtig kunstner, der med sine maleriske fantasmer - der så snublende, besnærende ligner virkelighed - formår at så uroen og uvisheden i os?
Mere end nokGod kunst skal fryde øjet. Men vi forlanger mere. God kunst skal også rykke. Ville os noget. Få os til at føle anderledes. Forurolige os. Disse kriterier lever Henrik Martensens malerier til fulde op til. Siden debuten på KS i 1985 har han malet og udstillet og skabt udsmykninger, alt sammen uden at han er blevet specielt kendt. Han er bror til kunstneren Peter Martensen, men han bør ikke omtales som 'Peter Martensens bror'. 'Henrik Martensen' er mere end nok.
Henrik Martensen indfører en pirrende mystik og bagvendthed i sine motiver, der sætter spørgsmålstegn ved det sete, både i sansningens øjeblik og - især - efter at naturen er blevet til kunst og er størknet som farve på et stykke lærred.

Intensiteten i Henrik Martensens værker er ikke afhængig af formatet. Her to af hans ganske små malerier, Skyer, 2011 og Park i Madrid, 2012. Foto: PW.
Værker til salg af Henrik Martensen
Solgte værker af Henrik Martensen
Artikler i nyhedsarkiv