Annas valg I: Jes Fomsgaard
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager I Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
Det første værk er et maleri af Jes Fomsgaard med titlen:
Jes Fomsgaard. St James Infirmary, 2021Olie på lærred. 90 x 115 cm.
"Det lader sig ikke altid forklare hvorfor man tiltrækkes af et bestemt værk, men det er som når man møder et menneske: Man mærker hurtigt og intuitivt om der er kemi. Jeg vil helst ikke gisne om hvorfor jeg fascineres af et billede, der forestiller en fængselslignende grå-hvid borg på en sort baggrund. Men det er vildt. Ikke fordi der sker meget, eller fordi farverne sprudler. Jeg ved ikke engang om det er smukt; eller rettere, det er det, men det er også meget mere.Det gør alt dét et maleri i klassisk forstand ikke 'må' - der er ingen horisont, ingen fikspunkter for øjet, ingen tydelige markeringer af for- og baggrund. Jeg kan simpelthen ikke komme 'ind' i billedet. Det gør mig stædig. Jeg finder min egen vej, der måske ikke overraskende ligger i den altdominerende gråhvide form. Den er ikke blot en massiv monokrom monolit, men består af en række arkitektoniske detaljer, der bryder fladen. Små firkanter, der med markerede udspring agerer vinduer og et semi-skævt sort felt, der kunne være døren ind i bygningen.Ved nærmere eftersyn sker der utroligt meget i det grå-hvide felt. Vinduerne bryder fladen og etablerer en markant visuel og rytmisk bevægelse i billedet. Monolitten består af flere etager, der er definerede som klodsede kasser. De skaber både fremspring og afsatser. Der er endda blevet plads til små huse på afsatserne og et nedløbsrør, der også fanger øjet. Er der tale om beboelser eller bosættelser på et helligt bjerg? Videnskabsmænd der udgraver en gammel maurisk borg? Det jeg umiddelbart oplevede som afvisende og koldt, fremstår nu både menneskeligt og vedkommende.Værkets titel er - som billedet - også fuld af potentiel poesi. Principielt blot et navn på en bygning, St. James' hospital, men samtidig også titlen på en smuk blues-sang om en fyr, der er på vej til et hospital for at tage afsked med sin afdøde kæreste. På den dystre baggrund spiller billedets afvisende rum en særlig rolle.Fomsgaards modige maleri antyder en lang række fortællinger, der overlades til den fantasifulde betragter at folde ud. Som med mennesker, er der i mødet med kunst altid mere end man umiddelbart registrerer. Det er ofte i dé tilfælde, at oplevelsen udvides og eftertanken styrkes. Man kan altid kun blive lidt klogere, også - og ikke mindst - på sig selv."'Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Annas næste valg er et fotografi af Marianne Grøndahl.
Du kan læse mere om Jes Fomsgaard her:
Bedste hilsner