Annas valg II: Marianne Grøndahl
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager I Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
Det andet værk er et fotografi af Marianne Grøndahl med titlen:
Jerusalem, 1983.Silver gelatine print, 53 x 34 cm.
Et fotografi kan rumme 1000 fortællinger, mindst. Selv det lille format kan være så mættet af en undseelig situation, en stemning, en skæbne, at billedets eftertid kan vare evigt. Sådan et billede er den danske fotograf Marianne Grøndahls Jerusalem fra 1983. En foroverbøjet, ældre mand klædt i sort fra top til tå bevæger sig langs en hvid husmur – en stok i den ene hånd, en sort attachemappe i den anden. Et anonymt sted; kun billedets titel fortæller mig det er Jerusalem, skriften på muren, med hvad jeg formoder er hebræiske tegn, antyder stedets geografi. Hvad er det nu der gør, at en betragter – præcis 40 år efter at denne figur passerer fotografen Grøndahl – stopper op ved netop dette billede? Svarene er sikkert mange, jeg kender kun nogle af dem. Men billedet har blikfang. Det er ikke farven, der tiltrækker sig opmærksomhed; Grøndahl arbejdede så vidt jeg ved primært i sort/hvid. Kontrasten mellem den sorte figur og den hvide murflade er spektakulær, alene fordi den er så ren og enkel. Fotografen fortæller mig i et fastfrosset øjeblik hvad hun selv blev tiltrukket af – skønheden i den næsten abstrakte komposition, stemningen i det skarpe lys. Marianne Grøndahls ældre kollega, den verdensberømte fotograf Henri Cartier-Bresson (1908-2004) har uden tvivl inspireret hende (sammen med et utal af andre fotografer) til hastigt at forevige et splitsekund med kameraet. Og dermed fastholde en situation, et afgørende øjeblik, hvis fortælling rækker ud over fotografiet og bliver et billede på livet, eksistensen, på menneskeheden. En mand med gøremål i al sin enkelthed. Grøndahl raffinerede genren ’street photography’ ved at reducere motivet til næsten abstrakte former. Hun blev grebet af det unikke øjeblik, hvor den mørke figur befinder sig dramatisk tæt på kameraet og kompositionen balancerer med de hvide bygninger som omkringliggende ramme.2023. Motivet med den gående mand i Jerusalem har uhyggelig aktualitet; mine indre billeder fortæller en anden historie om krig, had og inhumanitet. Jødernes, palæstinensernes lidelseshistorier er alle til stede i dette formatmæssigt lille billede. Med Jerusalem fra 1983 mindes vi om, at verden også er et smukt sted – det er værd og nødvendigt at huske på.Biografiske noter: Marianne Grøndahl (1938-2012), dansk fotograf. Udlært som reklame- og pressefotograf, arbejdede som freelance dokumentarfotograf fra slutningen af 1970'erne. Hun rejste over det meste af Jorden, og udgav i 1990 bogen Steder i verden. Fotografier 1980-1990 (med forord af sønnen Jens Christian Grøndahl).I 2011 udkom bogen Udstødt, som samme år blev udstillet på Fotomuseet på Brandts.'Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Se flere fotografier af Marianne Grøndahl her:
Bedste julehilsner