Annas valg IV: Anne Tholstrup
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager I Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
Denne gang et maleri af Anne Tholstrup.
Anne TholstrupUden titel, 2021Olie på lærred 100 x 150 cm.
'Det hvorom man ikke kan tale, om det må man tie'. Sådan beskrev den østrigske filosof Ludwig Wittgenstein forholdet mellem sprog og virkelighed i en afhandling fra 1921. Det kunne for så vidt også gælde sprog og billedkunst, for det er ikke altid indlysende at skulle forklare i ord hvad man ser i et værk. Hvad stiller man for eksempel op med en række hvide firkanter, afbrudt af orange, aflange felter og sorte sprækker indimellem? Billedet er malet af kunstner Anne Tholstrup og det er tydeligt, at det beskrivende sprog ikke rækker langt.
Som menneske vil man helt banalt gerne kunne aflæse og forstå dét man ser. Men undren og uudgrundelighed er - ofte også for kunstneren - en drivkraft, der får værket til at lyse. Anne Tholstrup arbejder konkret-abstrakt med geometriske former. Hun skaber enkle kompositioner, bygget op omkring mønstre og gentagelser uden hierarki. Lige til, og så alligevel slet ikke.
Tholstrup er optaget af billedets rum og af at skabe bevægelse og påvirkning mellem billedets elementer på fladen. Og hun begrænser farverne til sort, hvid og orange. To ikke-farver og en sekundær. Og den hvide er ikke engang hvid, men fremstår enten blålig, rødlig, eller gullig.
Også den sorte og orange fremstår momentvis lysere og mere transparent. Det giver kontinuerligt liv på fladen, som dermed er en dynamisk med-komponent, hvor farvernes samspil skaber tydelig rumfornemmelse. Der er ingen lige linjer i billedet, fladerne er sat sammen som i en collage. Midt i det sanselige og materielle nærvær opstår med andre ord en dybde, en uudgrundelighed i maleriet.
Måske man for en gangs skyld skulle lade sproget ligge, og gøre dét som Wittgenstein opfordrede til: Tie overfor kunsten. Overfor Anne Tholstrup er det en oplagt vej at gå at overlade oplevelsen til sansning og ordløs tilstedeværelse. Det er slet ikke ingenting.'Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Se flere værker af Anne Tholstrup her:
Bedste hilsner