Annas valg IX
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh, museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager i Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
I denne måned et maleri af Henrik Martensen.
Henrik MartensenHeavy Weather 2017Olie på lærred 30 x 40 cm.
Heavy WeatherDet syner egentlig ikke af meget. En himmel, et hav, et lys der forsøger at trænge igennem skyerne. Mængden af farvenuancer er til at overskue, billedets format gør heller ikke megen væsen af sig. At titlen refererer til et vildt vejr, virker på en vestjyde noget overdrevent. Men nysgerrigheden er allerede pirret, for noget må jo være på færde. Kunstneren Henrik Martensen har set eller sanset en naturoplevelse, som han indfanger i det lille maleri. En genkendelighed er vakt.
Mange har forventelig en barndomserindring om at kigge på skyer og forestillet sig velkendte fænomener som ansigter, dyr eller en isvaffel ud fra skyens midlertidige form. En psykologisk mekanisme, der med et fint ord, Pareidolia, beskriver menneskets behov for at identificere det abstrakte som en motivisk genkendelighed. Jeg tror ikke det er Henrik Martensens ærinde at skildre fantasifulde dyreansigter eller langstrakte dæmoner. Malerens stemningsfulde skildring handler om storheden i motivets undseelighed, og den forunderlige stilhed, der samtidig bevidner en enorm skønhed i de heftige skyformationer.
Det er på det nærmeste havblik. Alligevel præges den dominerende del af billedet, nemlig himlen af et voldsomt drama. Nuancer og kontraster af lys og mørke bibringer konstant nye stemninger. Hvis man var meteorolog ville man elske Henrik Martensen. Hans skyer er så fotografisk malede, at de må kunne typificeres. Men Martensen er ikke videnskabsmand. Han formidler sin personlige fascination af den høje himmel, det skiftende lys: Naturens storslåede skønhed. Måske netop pga. billedets moderate størrelse bliver man som beskuer, meteoreolog eller ej, grebet af kunstnerens fascination af skyerne; deres mange farver og former, og en atmosfærisk kraft, der skaber betagende, stemningsfulde og storslåede udtryk.'Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Bedste hilsner