Annas valg X: Bo Thobo-Carlsen
Jeg har overtalt kunsthistorikeren Anna Krogh, museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum (tidligere ansat på Museum Brandts og Sorø Kunstmuseum) til at gå på opdagelse i mit store lager i Wichmannsgade.
Ca. en gang om måneden vil Anna gavmildt dele ud af sine refleksioner og observationer vedr. udvalgte værker, som sætter tanker i gang og beriger os som mennesker.
I denne måned et maleri af Bo Thobo-Carlsen.
Bo Thobo-CarlsenTre døre I 2011Tempera på lærred 43 x 37 cm.
'Sidder sjælen i øjet? Eller på noget så profant som en dør? I det formatmæssigt mindre maleri Tre døre hænger det for billedkunstner Bo Thobo-Carlsen sammen. Et klaustrofobisk, mørkt rum bestående af en lidt lysere dør. Intet andet. Og det påtegnede øje; et menneskes eller dyrs? Jeg har intet incitament til at give billedet en chance. Det er jo ikke et decideret action-packed univers. I bedste fald lidt kedeligt, med lidt kedelige farver? Og hvad skal jeg tænke om det øje?
Som mennesker og kunstbetragtere aflæser vi lynhurtigt det vi ser. Og ikke nok med det. Vi vurderer lige så hurtigt det sete ud fra enten positivt eller negativt ladede kategorier. Fordomsfuldt? Ja, for det rummer ikke plads til nuancerne og oversete detaljer. Sådan har jeg det i udgangspunktet med dette maleri. En lukket dør, et mørkt rum og et underligt øje. Egentlig behøver jeg ikke at vide mere, jeg må videre. Men detaljerne vækker alligevel min nysgerrighed. Hvad sker der bag den hammershøi’ske dør? Har kunstneren malet brune områder på den nederste del af døren og dørkarmen for at fortælle, at det brænder? Titlen markerer endda, at der er mere end den ene dør jeg kan se.
Vi tænker øjet som en kanal til vores indre liv: tanker, følelser, åndlighed. Øjet giver i den optik adgang til sjælen. Denne antagelse afdækker to af titlens to døre; to passager, der fører fra billedets fysiske rum til et univers vi ikke kan se. Dørens øje signalerer, at det angår eksistentielle, menneskelige værdier. Det dæmrer. Kunstnerens blik er med i billedet. Det er ham der kigger på motivet, ham der som repræsentant for kunsten skaber adgang til den anden indre virkelighed, sjælens. Med nysgerrige, åbne øjne indfinder nuancerne og perspektiverne sig alligevel. Thobo-Carlsens stilistisk og koloristisk gennemførte maleri anviser et både rigt og fantasifuldt univers. Det kræver blot et vågnet sind at få øje på.''Annas valg' er en serie af betragtninger om kunstværker, der har gjort et særligt indtryk på forfatteren.
Bedste hilsner