Peter Martensen
"Billeder af billeder"
Separatudstilling med Peter Martensen
Udstillingen er åben til og med d. 17 marts.
Åben daglig 10 - 15
samt lørdag/søndag efter aftale på telf.: 66 12 73 47
Fernisering:
Fredag den 27. januar kl. 14-18
Lørdag den 28. januar kl. 11-15
(Kunstneren er til stede om fredagen)
Billeder af billeder
Ifølge Peter Martensen er hele vores tilgang til verden styret af en afhængighed af billeder. Ikke alene lever vi i en billedkultur, hvor vi er omgivet af billeder fra morgen til aften overalt, hvor vi færdes. Hele vores måde at orientere os i og forstå verden på foregår også via billeder: "Vi omdanner mentalt det, der rent konkret befinder sig indenfor synsfeltet til en slags scene. Denne scene agerer vi på, og vi bruger den som et "billede", når vi skal videregive erfaringer og oplevelser til hinanden".
Billedet er med andre ord det medium, som mennesker både fortolker og lever i verden gennem - og derfor maler Peter Martensen billeder af andre menneskers billeder.
Virkeligheden er æstetisk
I omgangen med billeder indgår der altid en forholden sig til mønstre - og derfor ser Peter Martensen "virkeligheden" som dybest set et æstetisk anliggende. Men aldrig udelukkende æstetisk. For vi er også med-mennesker med følelser og samvittighed, som hele tiden blander den rent æstetiske tilgang med en moralsk. Denne konstante dialog mellem den æstetiske og den moralske tilgang ligger dybt i os, og foregår ifølge Peter Martensen netop med billedet som mellemled eller medium: "Billedet bliver den skærm, der ligesom et TV-billede kan rumme modsætningerne mellem det æstetiske og det moralske".
Mentalrealisme
Peter Martensen betegner selv den realisme han arbejder med som "mentalrealisme". Uanset hvad billedet henviser til i den ydre virkelighed ser han nemlig først og fremmest billedet som et mentalt rum - et indre anliggende, ligesom ethvert objekt bliver det, når det udsættes for blikkets perception.
"Jeg har i de senere år brugt avisfotos og TV-stills som udgangspunkt for mine malerier. Men kun billeder, der spejler min egen indre følelse - det har aldrig interesseret mig at gengive nøjagtigt det jeg ser. Jeg opfatter avisbillederne som en slags råskitser, som jeg modererer og genskaber ud fra. Henimod dét punkt, hvor maleriet både er maleri og billede."
Det neutrale
Umiddelbart synes Peter Martensen at være optaget af at vise kontaktløsheden, fremmedgørelsen og tabet af mening i det moderne samfund. Hans foretrukne motiver er rækker - eller mønstre - af identiske personer i en monokrom grå eller brun palet, der stirrer mod et punkt uden for sig selv eller er optaget af deres eget uden at ænse de andre. Der er ingen kommunikation i billederne, vi ved ikke hvorfor personerne er der, eller hvad der foregår.
Peter Martensen bruger selv betegnelsen "det neutrale" om sin kunstneriske metode - neutralitet i forhold til farve og motiv. Det "besjælede", mere inderlige og lidenskabelige maleriske udtryk ligger ham fjernt. "Den slags "blind" ekspressionisme har jeg svært ved at realisere - i hvert fald på nuværende tidspunkt. Jeg skal ad mange omveje og en masse generaliseringer for at nå frem til et "næsten nulpunkt", hvorfra alt kan ske."